top of page
  • ronkahana

מיינדפולנס מודדים בלב

עודכן: 27 ביולי 2023

חוקר המוח רי'צי דיווידסון מאוניברסיטת וויסקונסין, הוא פרופסור לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה, ואחד מהחוקרים המובילים בעולם בנושא מיינדפולנס ותודעה. דיווידסון חוקר מיינדפונלס עשרות שנים, וסייע להקים בארץ את "מכון מודע", מרכז למקר מיינדפולנס באוניברסיטת רייכמן. דיווידסון היה לאורך שנים מתרגל מדיטציה ומיינדפולנס בביתו, עד שבתחילת שנות ה-90, הייתה לו הזדמנות נדירה לשלב בין עבודת המחקר לבין תרגול מיינדפולנס, כשהוזמן לראשונה לחקור את מוחם של נזירים בודהיסטים מטיבט ונפאל.


מיינדפולנס


דיווידסון מתאר שבתור חוקר מוח, כשהסתכל לראשונה על ממצאי סריקות מוח של מתרגלי מדיטציה מנוסים התוצאות היו כל כך מדהימות, עד שהוא היה בטוח שיש תקלה במכשירי ההדמיה והמדידה. התוצאות היו מאוד שונות ובולטות, גם באופן הפעילות וצורך החיבורים והקשרים במוח, וגם במידת ההשפעה והבחירה שהייתה לאותם נזירים על החוויות והתגובות שלהם.

תפקידה של מדיטציה בחקר המוח

דיווידסון מספר, שבאחת הפגישות שלו עם הדלאי לאמה ועם קבוצה גדולה של נזירים עם שנים רבות של תרגול מדיטציה ומיינדפולנס, הוא הדגים להם על הבמה איך הוא מודד מיינדפולנס, בעודו מחבר אלקטרודות לראשו של נזיר שהשתתף בהדגמה. בעודו מחבר את האלקטרודות, הוא שומע שהנזירים מסביב מתחילים לצחוק. בהתחלה, דיווידסון חשב שהם צוחקים מהמכשור המערבי המוזר וממה שמתרחש על הבמה, אבל לאט לאט הוא הבין שהוא לא באמת מבין על מה הם צוחקים. בעודו במבוכה, כמו כל אחד שלא מבין את הבדיחה, הוא פנה לנזירים ושאל – מה כל כך מצחיק? הנזירים בתגובה הצביעו על מיקום האלקטרודות שבעזרתן הוא הדגים להם איך הוא מודד מיינדפולנס ואמרו לו – "הכל בסדר, פשוט מיינדפולנס מודדים בלב, לא בראש".


השפעת מיינדפולנס על פעילות המוח והקישוריות


אכן, אחת הטעויות הנפוצות לגבי מיינדפולנס, היא ההתייחסות אליו כתרגול שעוסק בקשב ובמוח שלנו, בהיכרות עם המחשבות שלנו וכל מה שקורה שם למעלה, של תשומת לב ומיקוד וריכוז. כל זה נכון במידה מסוימת, אבל זה רק הבסיס של תרגול מיינדפולנס. אם קצת מעמיקים את הלימוד והתרגול, מבינים שמיינדפולנס הוא תרגול של מערכת יחסים, של פיתוח עמדה אכפתית, מקבלת, אוהבת ותומכת כלפי התחושות, הרגשות, המחשבות, והחלקים השונים של מי שאנחנו. אותה עמדה פתוחה, מאפשרת, אוהבת ואכפתית, מכוונת גם להתרחב עם הזמן לאנשים קרובים אלינו, לבני זוג ובני משפחה וחברים, ומשם לאנשים בכלל. בתפיסה הבודהיסטית שממנה מגיע תרגול מיינדפולנס, אין מילה נפרדת לתודעה וללב, הם נכנסים ביחד תחת מילה שמשמעותה משהו כמו לב-תודעה.


תרגול מיינדפולנס מאפשר עם הזמן להעביר גם את התודעה וגם את הלב, ממקום מכווץ וסגור ונאבק, למקום פתוח ורחב ומאפשר.


bottom of page