הקלטות מדיטציה

יציבות וסקרנות
00:00 / 15:53

תרגול תשומת לב ממוקדת וסקרנות כלפי תהליך הנשימה. תרגול מיינדפולנס מותאם למתחילים (ולכולם), לפיתוח בסיס של יציבות ונוכחות עם הנשימה ותחושות הגוף. האיכות הבסיסית של מיינדפולנס (בסנסקריט - סאמאדי) היא היכולת להחזיק בתודעה איזשהו עוגן או אובייקט, באופן יציב ומתמשך, מבלי לשנות אותו או לשלוט בו. עם הזמן, היציבות והנוכחות מאפשרות לתודעה להיות שקטה יותר ובהירה יותר. השקט והבהירות יאפשרו לנו בהמשך ללמוד ולחקור את התודעה, את הנטיות שלה, ואת טבע החוויות.

תשומת לב לנעים
00:00 / 17:18

חלק ניכר מהעקרונות הבסיסיים שאנחנו  לומדים/ות בקורס מיינדפולנס, קשורים בצורה הדוקה להטיית השליליות (Negativity bias) - העובדה שהקשב והמחשבות שלנו נמשכים אוטומטית יותר למה שלא נעים מאשר למה שנעים. בתרגול זה, נתאמן במעין "אפליה מתקנת", ונאמן את התודעה לזהות תחושות נעימות בגוף, לחזור אליהן ולהישאר איתן. במהלך התרגול סביר להניח שנפגוש גם תחושות לא נעימות, אין בעיה להיות גם איתן לרגע, אבל מבלי לנסות להתעלם או לפתור אותן, נרצה להתאמן בתשומת לב לכך שאפילו ברגע הזה יש גם דברים נעימים שקורים, וכמו להרחיב את התמונה שלנו דרך תשומת הלב לנעים, הסקרנות כלפיו והיכולת להישאר איתו.

נטיות התודעה
00:00 / 18:39

תרגול מדיטציה ללימוד שתי הנטיות הבולטות של התודעה שלנו. בתרגול זה נרצה לכוון את האיכות של מיינדפולנס, ותשומת לב ערה ומתעניינת, כלפי הנטיות האלה כשהן מופיעות, מתוך גישה לא שיפוטית ואפילו עם מידה של סקרנות והומור. תשומת הלב לנטיות של התודעה והיכולת לזהות אותן, מאפשר תגובה לא שיפוטית וחזרה בהירה ומהירה יותר לתחושות הגוף ולנשימה.
אפשר להמשיך לשלים לב לנטיות התודעה גם בהמשך היום, רק לזהות אותן ולהכיר בהן, ולזכור שזאת נטייה תודעתית אנושית משותפת לכולנו.

שינוי והשתנות
00:00 / 12:34

כחלק מהמרכיב של חוכמה ותבונה בדרך הבודהיסטית, נרצה ללמוד ולחקור דרך תרגול מדיטציה את הטבע של החוויות והתחושות שלנו. בתרגול זה, נבדוק את אחת מההצעות כלפי טבעה החוויות והתחושות - העובדה שכל חוויה או תחושה שמופיעה, היא זמנית, משתנה, ארעית, חולפת. אנחנו מבינים את עובדת ההשתנות של החוויות והתופעות ברמה התאורטית, אבל כשדברים קורים לנו במהלך החיים, חוויתית אנחנו נוטים לתפוס אותם כקבועים, ולנסות להרחיק אותם או לאחוז בהם בהתאם. הלמידה החוויתית של שינוי התחושות והרגשות דרך הגוף היא משמעותית במיוחד, ותשפיע עם הזמן על התגובות שלנו למה שקורה ומורגש ברגעים שונים בחיים.