top of page
  • ronkahana

מדיטציה ו-DMN


ה-DMN (Default Mode Network) או בתרגום יפה לעברית- "רשת ברירת המחדל", היא רשת קשרים במוח שפועלת באופן מוגבר במצבים כמו מחשבות אוטומטיות שלנו על עצמינו, הרהורים על העבר, או דמיון העתיד. בעצם מדובר בתכנים מנטליים פנימיים שאינם קשורים במתרחש בסביבה החיצונית לנו. אם נסתכל על זה מהצד השני - הפחתת פעילות ה-DMN מאפשרת לנו מנוחה מהעיסוק הבלתי נגמר במה שחסר, מדאיג או לא מספיק.

אז איך נוכל להיות יותר מודעים ל- DMN? ואיך זה קשור למדיטציה? מחקרי עבר מצאו שתרגול מדיטציה תורם בהגברת המודעות שלנו לעצמינו ולבחירה יותר מודעת. תרגול מתמשך גם נמצא כמסייע בהפחתת מצבי לחץ, מתח, חרדה ועוד... מתוך כך המחקר שמוצג כאן ניסה לבחון- האם תרגול המדיטציה קשור גם בשינויים בפעילות ה-DMN?

במחקר השתתפו נבדקים שתרגלו מדיטציה בממוצע במשך כ-40 חודשים, וקבוצת ביקורת של נבדקים ללא ניסיון קודם במדיטציה. משתתפי המחקר נבדקו בעזרת מכשיר FMRI (מכשיר המדמה תפקודים של המוח). תוצאות המחקר הראו שתרגול מדיטציה לאורך זמן תורם בהגמשת האזורים המוחיים המקושרים לDMN- ומגביר את הקישוריות העצבית באופן יציב לאורך זמן, גם לא בזמן התרגול עצמו (כלומר, ההשפעה החיובית של תרגול המדיטציה מתרחבת גם ליום-יום שלנו ולא ממוקדת רק למהלך התרגול עצמו).



Jang, J. H., Jung, W. H., Kang, D. H., Byun, M. S., Kwon, S. J., Choi, C. H., & Kwon, J. S. (2011). Increased default mode network connectivity associated with meditation. Neuroscience letters, 487(3), 358-362.‏












28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page