top of page
ronkahana

8 הנחות שגויות על מדיטציה

כחלק מתרגול המיינדפולנס, פוגשים אותנו לא מעט הנחות שגויות כלפי מהי מדיטציה נכונה. המאמר הבא מתאר את חווית התרגול שהרבה מאיתנו פוגשים ומסייע לתיווך מהי אכן מדיטציה נכונה או יותר נכון, מה הוא לא מדיטציה לא נכונה.

1. ''להצליח במדיטציה'' מתרגלים מתחילים מתארים תחושה של חוסר הצלחה במדיטציה. מדיטציה היא מרחב להתבוננות והיכרות עם החוויות שלנו וכאחד כזה, עדיף לנו לשחרר את היחס לחוויות שלנו כ''מוצלחות' ו''לא מוצלחות'', "טובות ו"רעות". במקום זה, ננסה להסכים לפגוש בפתיחות את כל מה שמגיע אלינו ולהמנע מהגדרות של הצלחה או חוסר הצלחה.


מדיטציה, מידטציה בתא, מיינדפולנס


2. ''במדיטציה לא חושבים'' במדיטציה מאוד חושבים. כמו זמזום רקע שלא שמעת עד שמישהו אמר לך ומאז אתה ער אליו כל הזמן את הזמזום. אנחנו מתיישבים כמו בודהה וחושבים שעכשיו תיפול עלינו עננת שלווה. זה לא תמיד ככה, במדיטציה אנחנו פוגשים את מה שקורה בתוכנו- לפעמים רועש, לפעמים שקט ולפעמים שניהם גם יחד. למעשה, אנחנו משחררים את הניסיון לשלוט במחשבות ובתחושות בגוף. אנחנו נשים לב אליהם ומתוך כך, נוכל להרחיב את אופציות התגובה שלנו.


3.''אמור להיות נוח ונעים במדיטציה'' ובכן, לא תמיד. לפעמים אנחנו נרגיש את הגב, את הברכיים, תסכול, שעמום או קושי מנטלי אחר, אלו יכולות להיות 10 דק' ארוכות מאוד. המפגש עם תחושות שלרוב מורגשות כלא נעימות הוא מפגש פורה כי דרכו אנו לומדים את החוויות האלה ולומדים להתמודד איתן באופן אחר, מיטיב יותר.


4. ''לא נוח ונעים לשבת במדיטציה''

ובכן, לא תמיד. ההתמדה והתרגול, כמו כל תרגול אחר הופכים את הישיבה לנינוחה ואפשרית יותר. חלק מהתבוננות שמתקיימת בזמן התרגול יכולה לשנות את ההסתכלות שלנו על אי הנוחות כך שכל מה שמשתנה זאת ההגדרה המחודשת שלנו למה נוח לי ומציאת הנוחות והיציבות בחוסר נוחות או בתחושות לא נעימות.


5. ''במדיטציה נצמדים לנשימה''

ההתרכזות בנשימה היא סוג של מדיטציה או כלי במדיטציה, אך היא לא המהות של התרגול. ישנן מדיטציות בהן ננשום עמוק, ישנן מדיטציות בהן נשים לב לנשימה כפי שהיא וישנן מדיטציות בהן לא בהכרח נצמד לנשימה. הנשימה היא כלי במדיטציה ולא מהות המדיטציה.


6.''מדיטציה היא רק בעיניים עצומות וישיבה מזרחית''

יש המלצה לישיבה מדיטטיבית אך ממש לא דרך אחת. ניתן לתרגל בכל כך הרבה דרכים ולכל דרך יתרונות משלה, למשל, תרגול בעיניים פקוחות, בהליכה ואפילו באכילה או בשטיפת כלים.


7. '' עד שנכנסתי לזה נגמרה המדיטציה'' \ ''זמן המדיטציה היה לי ארוך מידי'' כל מה שעולה במדיטציה הוא מושא להתבוננות וחקירה. כשאנחנו חווים מדיטציה שנעימה לנו, אנחנו רוצים עוד מזה. זה יכול להיות רצון להישאר עוד בנעים, כפי שקורה לנו ביום יום, או מנגד, כשלא נעים לנו לשבת עם עצמנו, נרצה לצמצם את הזמן הזה. אנחנו תמיד מנסים להגדיל את הנעים ולצמצם את הלא נעים. גם פה נוכל להתבונן על הדפוסים שלנו. דרך התבוננות במצב הקיים, נוכל לחקור מחדש את הגדרות הנעים והלא נעים ואת התגובות שלנו לכל אחד מהמצבים האלה.


8.''אסור לזוז במדיטציה''

חוסר התנועה בתרגול מאפשר לנו לשים לב לאוטומטים שלנו, לתנועות שאנחנו מקיימים בלי שאפילו נבחין, ומחזק את יכולת הבחירה והוויסות שלנו. כאשר אנחנו משתדלים לא לזוז אנחנו בוחנים מחדש את האוטומטים שלנו ומאפשרים לעצמנו לבחור את התגובה ולהיות ערים להתרחשותה. עם זאת, זה לא שאסור לזוז במדיטציה, אפשר אם ממש צריך לעשות תנועות קטנות או לשנות משהו בתנוחה, רק ננסה להיות ערים לפעולות האלה ולחוויה שלנו לפני ואחרי שאנחנו משנים משהו.


ההגדרה ה"רשמית" של מיינדפולנס ניתנה ע"י הרופא האמריקאי ג'ון קבט זין, שהגדיר מיינדפולנס כך – "המודעות שנוצרת מהפניית קשב רצונית, למה שקורה עכשיו, בצורה לא שיפוטית"

ואת ההגדרה הזו אנחנו בוחרים לתרגל באמצעות מדיטצית המיינדפולנס.



Commenti


bottom of page