• ronkahana

הקשר בין מקום הימצאות מחשבותינו לבין תחושת האושר שלנו

איכויות המיינדפולנס והמדיטציה אינן עניין רוחני בלבד, מחקרים רבים מוכחים את טיב התרגול.

תרגול המיינדפולנס הקלאסי, מקורו בבודהיזם בלבוש מערבי ומדעי, כוללת אימון שיטתי של הפניית הקשב אל הגוף והחושים, אל הכאן והעכשיו. כלומר במקום לשים לב למחשבות שלנו על ההתרחשויות, אנחנו שמים לב להתרחשות עצמה ללא שיפוט ופרשנות. לדוגמא: צפירה של רכב היא רעש אל מול צפירה של רכב היא צפירה של רכב. כולנו חווים את תנודת התודעה, ברגע של שקט ואפילו בזמן עשיית פעולה התודעה נודדת עם המחשבות. למעשה, אנחנו לא מרוכזים בפעולה שבה אנו עוסקים. זה לא היה נורא כל כך אלמלא התברר שהמחשבות הנודדות האלה גורמות לנו להיות אומללים. לחוש סבל, במילותיו של בודהה. הנחת העובדה היא שרוב הלחץ הכרוני שממנו בני אדם סובלים בעולם המערבי נובע מהיכולת להרהר שוב ושוב בדברים מטרידים ומסוכנים שככל הנראה לא יתרחשו. הפניית הקשב להווה תסייע בהרחקה מתכנים שליליים ותסייע בהפחתת עוצמת הלחץ שנוצר בעקבותיהם. כלומר, הרלוונטיות של אימון מיינדפולנס היא כפולה. הוא עשוי לשפר את יכולת ההתמודדות הנפשית וגם לחזק את הגוף ולתרום לתהליכי ריפוי טבעיים. יש לציין כי הייחוד של אימון מיינדפולנס הוא בכך שאינו יוצר רק הרפיה, הסחת דעת או תכנים נעימים. מטרתו לשלוט בקשב ולקבל גם את המחשבות והתחושות הלא נעימות אך מבלי להיגרר למערבולת רגשית.

מחקר שנעשה בהרווארד בשנת 2010 נבדקו 2,250 אמריקאים שהראו כי המחשבות נדדו 46.9% מהזמן, בלי קשר לסוג הפעילות שבה עסקו, מלבד אחת, התעלסות. כמעט מחצית משעות הערות שלנו אנו מבלים בחלומות בהקיץ, בהרהורים על העבר ובמחשבות על העתיד. אלו הם בדיוק הרגעים שבהם אנחנו הכי פחות מאושרים. נמצא כי הרגעים המהנים ביותר בחיים הם אלה שבהם אנו ממוקדים לחלוטין בדבר שבו אנחנו עוסקים באותו רגע.


מדיטציה בתא, כאן ועכשיו, בודהה, אימון מיינדפולנס

לדעת החוקרים, הפעילויות שבהן התודעה נודדת ומפלס האושר יורד, הן מנוחה, עבודה או שימוש במחשב הביתי. פעילויות ניטרליות בהשפעתן על התודעה כוללות קריאה, עבודות בית וצפייה בטלוויזיה

מחברי המחקר, פרופסור דניאל גילברט ומת'יו קילינגסוורת', סבורים שיכולתם הייחודית של בני האדם להתבונן בעברם ולחשוב על עתידם היא ברכה שקללה בצדה. מסקנת מחקרם אומרת: "תודעה אנושית היא תודעה נודדת, ותודעה נודדת היא תודעה שאינה מאושרת."

המחקר למעשה מוכיח שהתרכזות והמצאות בהווה על ידי אימון מיינדפולנס מקושרת באופן ישיר לדיווח על תחושת האושר. וכמו שנאמר כבר אלפי שנים אחורה על ידי הבודהיזם וההינדואיזם האושר נמצא כאן. לקישור למחקר המקורי לחץ כאן

15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול