• ronkahana

על הקשר בין הטיה שלילית (Negativity bias) למדיטציה

עודכן: 9 בינו׳

מיינדפולנס הוא מצב בו התודעה שלנו נמצאת ביציבות ובתשומת לב לרגע הנוכחי ולמה שהוא מביא איתו. במדיטציית מיינדפולנס תשומת הלב מתרחשת באופן שאינו "מפלה" או לחילופין "מעדיף" אף חוויה על פני חוויה אחרת, כלומר ישנה התבוננות סקרנית בחוויות שעולות, ללא ניסיון להימנע או להשתקע בהן. כאן אולי ננסה להתמקד דווקא במצב הזה בו התודעה כן "מעדיפה" מחשבות/ רגשות/ זיכרונות מסוימים. מהי לרוב הנטייה של התודעה בחיי היום-יום שלנו? והאם ניתן לשנות זאת? המחקר שלפניכם בחן נטייה ייחודית של התודעה, שנקראת הטיה שלילית, כדי להבין האם מדיטציית מיינדפולנס יכולה לסייע ולהקל עלינו במידה מסוימת גם מול נטייה זו.


מיינדפולנס

אם תנסו להיזכר, בוודאי הייתה סיטואציה כלשהי בה שמתם את מלוא לבכם ומאמציכם במשימה כלשהי ואכן, קיבלתם בעקבות כך פידבקים מדהימים מהמשפחה/חברים/ קולגות/ זרים. ואולי, בין המוני הפידבקים המדהימים, היה איזה פידבק אחד, קטן, שלילי. רק אחד. אולי אפילו מאדם שאינכם מכירים. תוכלו להגיד איזה מהפידבקים קיבל משקל רב יותר- החיוביים או השלילי?


זאת בדיוק ההטיה השלילית, שמתייחסת לנטייה שלנו לשים לב, ללמוד ולזכור יותר את המידע השלילי שמגיע אלינו מאשר החיובי. כך, לפעמים אפילו מבלי לשים לב, אנחנו נוטים להתייחס יותר לחדשות שליליות, לזכור יותר אירועים שליליים ולפני שאנחנו הולכים לישון, להתמקד בדבר האחד שלא היה נעים היום ולא בדברים הטובים. להטיה השלילית יש מרכיב מסוים בעל מקור אבולוציוני (כך אנחנו יכולים להיות מוכנים לכל התרחשות ולשמור על עצמנו מפני איומים), אך כשהיא מתפשטת לכל תחומי החיים שלנו וצובעת את עולמינו בגוונים פסימיים, יכולות להיות לכך השפעות לא נעימות.


במחקר שבחן את הקשר בין הטיה שלילית למדיטציית מיינדפולנס, גייסו משתתפים שעברו לצורך המחקר קורס מיינדפולנס ותרגלו מדיטציה ומשתתפים נוספים לקבוצת ביקורת. קבוצת תרגול מדיטציית המיינדפולנס קיבלה הנחייה לעגן את תשומת ליבה בנשימה, ובמידה ועולים רגשות או מחשבות שונים, להתבונן בהם ולתת להם לחלוף, מבלי לשקוע לתוכם. לעומתה, קבוצת הביקורת קיבלה הנחייה לתת לתודעה לשוטט במחשבות ללא עוגן וללא ניסיון להתמקד בדבר מסוים. פשוט לחשוב על כל דבר שהתודעה מכוונת אותם לחשוב... מידת ההטיה השלילית נבדקה באמצעות דיווח עצמי של המשתתפים (מילוי שאלונים שונים) ובאמצעות משחק מחשב (שכלל עולם דמיוני של שעועיות, בו המשתתפים נדרשו לסווג שעועיות "טובות" ו"רעות", כן, כן).


המחקר (ומחקרים רבים נוספים שעסקו בנושא) מצא שבקבוצת מדיטציית המיינדפולנס המשתתפים הציגו פחות הטיות שליליות ואף דיווחו על תחושת אופטימיות רבה יותר והתמקדות רבה יותר במידע חיובי מאשר משתתפי קבוצת הביקורת.

אז אולי אפשר לנסות בתור התחלה להתבונן ולגלות לאילו חוויות אנחנו מייחסים יותר חשיבות בחיינו כרגע, אילו חוויות מקבלות יותר משקל... לאחר מכן נוכל בעזרת התרגול ליצור איזון ויציבות בתוכינו אל מול מה שעולה בתודעה.


קישור למקור המאמר- כאן


Kiken, L. G., & Shook, N. J. (2011). Looking up: Mindfulness increases positive judgments and reduces negativity bias. Social Psychological and Personality Science, 2(4), 425-431.‏

20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול