top of page
  • ronkahana

אפליקציות, ולא בטלפון - על ארבעה יישומים של מיינדפולנס

עודכן: 30 באוג׳ 2022

המילה יישום או יישומים (Applications) לוקחת אותנו ישר למסך של הטלפון. אבל כמובן שיישום הוא פשוט דרך לשימוש, וכמו שיש יישומים שונים בהם אפשר להשתמש בטלפון, גם בכלי שנקרא מיינדפולנס יש דרכים שונות להשתמש. מיינדפולנס, הוא תשומת לב ערה למה שקורה עכשיו, מתוך בחירה ובאופן לא שיפוטי. את האיכות של מיינדפולנס אפשר להפנות באופן כללי ורחב פשוט למה שמגיע, אבל אפשר לכוון אותה למקום מסויים, ככלי ללימוד והעמקה בתופעה מסויימת או חוויה מסויימת. האיכות הבסיסית של מיינדפולנס, מאפשר תשומת לב קרובה, סקרנית ומתעניינת במה שמתרחש. כדי לכוון אותה באופן ממוקד למאפיינים שונים של החוויה והמציאות, טוב לשאול קודם - מה בעצם מתרחש? אפשר להעזר ברשימה מתוך הספרות הבודהיסטית שנקראת "חמשת המצרפים" ובה מופיעים המרכיבים הבסיסיים של החוויה שלנו: גוף וחושים, תחושות ומחשבות, תפיסה, תנועות מנטליות (יחס התודעה לחוויה), ולבסוף התודעה הטבעית עצמה. בהתאם למרכיבים האלה, אפשר ללמוד ולהעמיק בכל אחד מהם, וכמו לכוון אליהם את האיכות התודעתית שנקראת מיינדפולנס. במילים אחרות, אפשר להיות במיינדפולנס לחוויות, לתפיסות שיש לנו כלפי חוויות, לתודעה ולנטיות של התודעה ועוד'. בכתבים הבודהיסטים, שלאורם מתרגלים מדיטציה בזרמים השונים של הבודהיזם, ומהם שואבים גם במערב את עקרונות והנחיות התרגול, יש התחייסות מפורשת לארבעה יישומים של מיינדפולנס. 1. מיינדפולנס כלפי הגוף. 2. מיינדפולנס כלפי התחושות. 3. מיינדפולנס כלפי התודעה. 4. מיינדפונלס כלפי התופעות. לארבעה יישומים אלה, ניתנו פרשנויות רבות ושונות. נציע כאן דרך קלה להבין ולראות את ההבדל בין היישומים השונים. בתרגול מיינדפולנס כלפי הגוף, אנחנו פשוט שמים לתחושות שעולות בגוף, זו יכולה להיות תחושת הנשימה, תחושת הדופק, חום, קור, תנועה ועוד'. תרגול מיינדפולנס כלפי הגוף, עוזר לנו בהבחנה בין סיפור לבין מציאות (בין מה יקרה/קרה לבין מה שבוודאות קורה עכשיו), ועוזר לנו מאוד גם בפיתוח יציבות ונוכחות של התודעה. הגוף עם הזמן משמש כ

מו עוגן שבעזרתו התודעה הקופצנית שלנו יכולה לנוח. בתרגול מיינדפולנס כלפי התחושות, אנחנו מתחלים לשים לב לטון, או למאפיין של תחושות שונות בגוף, בעיקר לנטייה שלנו לסווג תחושות כ"נעים" או "לא נעים". אפשר בצורה דומה להפנות את תשומת הלב גם למחשבות שלנו ולחקור אותן (המחשבות נתפסות בבודהיזם כסוג מסויים של תחושות). בתרגול מיינדפולנס כלפי התודעה, אנחנו יכולים ללמוד לשים לב לנטיות ולדפוסים של התודעה, למשל למה שהיא מנסה לעשות (או עושה באופן אוטומטי) כלפי הנעים והלא נעים. באופן דומה אפשר לשים לב למצבים שונים שצובעים את התודעה שלנו, כמו אי שקט, התנגדות או ספק, ומנגד גם לאיכויות מיטיבות וטבעיות שיש בתודעה, כמו מרחב, יציבות, בהירות ועוד. לסיום, תרגול מיינדפולנס כלפי התופעות, או טבע התופעות, מזמין אותנו להשתמש בתשומת הלב שלנו כדי להבין מהן בכלל תחושות או מחשבות, מהו הטבע שלהן. נוכל ללמוד למשל, שהתופעות האלה כולן, מתאפיינות בשינוי מתמיד, ואינן נשארות קבועות. השימוש ביישומים השונים של מיינדפולנס, משמעותי להעמקה שלנו בתרגול ובחיים בכלל, וליכולת ליצור מגע קרוב יותר עם החוויה שלנו על ההיבטים והעומקים השונים שלה.


28 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page